29 سپتامبر 2022- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که چندین نشانگر زیستی لیپیدی با ایجاد نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. شرکت کنندگان با نمرات بالا برای نوروپاتی دیابتی تغییراتی در پروفایل لیپیدی خود داشتند که منعکس کننده ی اختلال در متابولیسم انرژی است. محققان معتقدند که این یافته ها می تواند به شناسایی افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی هستند، کمک کرده و مدیریت متمرکزتر این بیماری را تسهیل کند.

از 37 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت، تا 50٪ ممکن است به آسیب عصبی یا نوروپاتی دیابتی مبتلا شوند که می تواند شرایط دردناک و ناتوان کننده ای باشد.در حالی که برخی از داروها می توانند درد را کاهش دهند، دانشمندان به جستجوی علل بروز نوروپاتی دیابتی در بیماران ادامه می دهند تا راه هایی برای کاهش علائم این بیماری بیابند.

یک مطالعه ی منتشر شده درMichigan Medicine ، نشان می‌دهد که نشانگرهای زیستی متعدد لیپیدی با ایجاد نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، مرتبط هستند.

محققان نمونه های سرمی نزدیک به 70 عضو از جامعه ی سرخپوستان رودخانه گیلا را که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، 10 سال بعد برای نوروپاتی مورد آزمایش قرار دادند. آنها 435 گونه ی مختلف از لیپیدها را که ترکیبات آلی متشکل از چربی ها و روغن ها هستند، تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج منتشر شده در Annals of Clinical and Translational Neurology نشان می دهد که شرکت کنندگان با نمرات بالا برای نوروپاتی دیابتی تغییراتی در لیپیدها داشتند که منعکس کننده ی اختلال در متابولیسم انرژی است.

نویسنده ارشد این مقاله دکتر  Eva L. Feldman، استاد نورولوژی در دانشگاه میشیگان، گفت: ما پتانسیل آزمایش این بیومارکرهای لیپیدی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای شناسایی افرادی که دارای بالاترین خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند و تسهیل مدیریت متمرکزتر آن بیماران داریم.

در حالیکه تفاوت‌هایی بین پروفایل‌های چربی پایه در شرکت‌کنندگانی که به نوروپاتی مبتلا شدند با گروهی که به نوروپاتی مبتلا نشدند، وجود داشت، محققان 10 سال قبل از ابتلای فرد به نوروپاتی، الگویی را در پروفایل‌های چربی خون این افراد یافتند که نشان‌دهنده اختلال در عملکرد سیگنال در مسیری حیاتی به نام بتا اکسیداسیونبود. این مسیر، لیپیدها را به منابع انرژی عصبی تبدیل می‌کند و در صورت اختلال، اعصابی که از کمبود انرژی رنج می‌برند، آسیب می‌بینند که منجر به نوروپاتی می‌شود.

دکتر فلدمن گفت: با کسب اطلاعات بیشتر در مورد رابطه ی بین گونه های لیپید سرم و نوروپاتی، امکان بیشتری برای درمان هدفمند هم با داروها و هم با مداخلات سبک زندگی فراهم می شود. یافته‌های ما از این مفهوم حمایت می‌کند که چربی‌های سالم غیراشباع منبع بهتری برای انرژی برای اعصاب، نسبت به چربی‌های بسیار اشباع شده هستند. ما قویاً یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای حفظ یک سیستم عصبی سالم توصیه می‌کنیم.

فلدمن همچنین با حمایت از ورزش که کارایی مسیر بتا اکسیداسیونرا افزایش می دهد، گفت: پیروی از یک برنامه غذایی سالم و یک برنامه ی ورزشی، کلید پیشگیری از نوروپاتی است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/09/220929132540.htm